woensdag 23 december 2009

Portable hospital

Galle. Een stad in zuidenlijk Sri Lanka. De Nederlandse wortels van dit land zijn hier het meest zichtbaar. Nederlands hervormde kerken, Nederlandse gedenkstenen en Nederlands eten (lees: 23. bami goreng). De koloniale stijl doet me denken aan Melakka, Malaysië. Ook daar heeft de VOC zijn sporen nagelaten.

De oude binnenstad van Galle wordt omringd door het 'Dutch fort'; een muur met wat uitkijkposten en een vuurtoren. Op het fort hangen lokale beach boys die voor wat fooi van de muur (hoogte: 6m.) in het water (diepte: -1.5m) springen. Als ik een foto van ze wil maken speelt m'n onhandigheid me weer parten en haal ik m'n grote teen open aan een steen. Wanneer ik mijn draagbare ziekenhuis tevoorschijn haal laat een van de boys mij zijn trofeeën zien: twee grote vleeswonden op elleboog en knie. "Yesterday. Too much drink. Motor drive. Very bad." Ik geef hem wat betadine en binnen luttele seconden brengt de eerst nog zo stoer ogende jeugd van Galle elkaar zwachtels aan.

De simpele pleisters en wat desїnfecterende zalf worden met de grootste dankbaarheid ontvangen. Als ik dezelfde jongen, twee dagen later op dezelfde uitkijkpost weer tegenkom laat hij zijn wond opnieuw zien: "Thank you tall man, wanna see me jump?"

Geen opmerkingen: