Maandag 22 Augustus 2016, 10 AM
Na een vlucht van 14 uur met overstap in Nairobi en Entebbe
land ik op Bangui M’Poko International airport. Bangui La Coquette.
Bangui de bekoorlijke en onafhankelijke vrouw die zichzelf ondanks alle
omstandigheden kan behelpen. De staat waarin de stad en waarschijnlijk het
land verkeren wordt meteen duidelijk: er ligt een enorm vluchtelingenkamp vlak
langs het enige onaangetaste stuk asfalt van de Centraal Afrikaanse Republiek
(CAR). Naar ik later begrijp herbergt dit kamp zo’n 50 tot 80 duizend mensen op
de vlucht geslagen voor ongeregeldheden tussen lokale bevolkingsgroepen elders
in de stad. Door aanwezigheid van internationale VN troepen, zagen ze zich
genoodzaakt om naar de luchthaven te trekken. Consulting business traveller naast
vluchteling zonder paspoort, een groter contrast is haast niet denkbaar.
Ik ben hier voor een supply chain project voor Artsen zonder Grenzen, of Medicine
sans Frontier (MSF) zoals de organisatie internationaal wordt aangeduid.
Doel van dit bezoek is het onderzoeken van supply chain integratie van de vijf
actieve MSF secties in CAR. De propositie van MSF is emergency response, het
onmiddellijk kunnen reageren wanneer er, waar ook ter wereld in welke vorm dan
ook, een noodsituatie ontstaat. Dat brengt de humanitaire organisatie op
plekken waar andere NGO of organisaties niet komen, omdat het te
gevaarlijk, te onbekend, of te onzeker is. Of, omdat ze gewoonweg niet snel
genoeg interveniëren. MSF schuwt geen oorlogsgebieden, natuurlijk het beschermt
zijn teams met een strak veiligheidsregime, maar het is een van de weinige
organisaties die in Yemen (tot de bombardering door de Saudies een paar weken
terug) en Syrië actief zijn.
Binnen MSF zijn 5 secties operationeel actief, de Fransen
(oprichters), Belgen, Spanjaarden, Zwitsers en ook Nederland heeft een Operational
Centre. In CAR zijn alle secties aanwezig, en doordat ik deze week een
ronde maak langs allen, krijg ik een inkijkje in de unieke cultuur van elke
sub-organisatie: de Fransen hechten het meeste aan MSF haar ideologie, de
Belgen hebben veiligheid het hoogst in het vaandel staan, Spanje is wat
losser en minder panisch, de Zwitsers zijn altijd op tijd, en de Nederlanders
zijn rechtlijnig doch pragmatisch. Eigenlijk een precieze afspiegeling van het
land van herkomst. Een aantal kernwaarden staan voor alle secties centraal: Impartial.
In haar ziekenhuizen en klinieken helpt MSF iedereen met een klacht: blank,
zwart, geel, grijs, christen, moslim, jood, maar ook goed, fout, terrorist,
rebel, bendelid, die laatsten mits in burgerkleding. Onafhankelijk.
Er worden geen fondsen geaccepteerd van bedrijven, overheden of andere
organisaties met een agenda, zo weigerde MSF onlangs een donatie van EUR 60mio
van de Europese Unie omdat het zich niet kon vinden in het Europese
vluchtelingenbeleid. Pacifistisch. In geen van MSFs structures:
ziekenhuizen, kantoren of de compound waarin de staf woont, wordt gebruik
gemaakt van bewapende beveiliging. Daar tegenover staan strakke
veiligheidsmaatregelen die ten alle tijden nageleefd moeten worden: 1) alle
verplaatsingen zijn met grote 4x4s, 2) de radioroom moet constant op de hoogte
zijn van je locatie, 3) je mag ’s avonds alleen naar goedgekeurde restaurants en
4) je moet om 10 uur stipt weer binnen zijn, etc.
MSF is zó goed in de manier waarop ze ingrijpt dat het de
laatste jaren enorm is gegroeid. Van een operationeel budget van EUR 600m in
2013 tot bijna 1 miljard in 2016. Dit heeft geleid tot een grotere hoeveelheid
projecten, een groter volume aan medische en non-medische goederen, maar ook
meer complexiteit en redundantie in de supply chain. MSF’s kracht is zo op een
aantal punten haar zwakte geworden: er is een decentrale supply chain structuur
ontstaan waarin elke sectie een autonone distributieketen heeft gecreëerd
vanuit een eigen supply center in Europa met haar eigen distributeurs
naar ongeveer dezelfde landen in Afrika en het Midden-Oosten. De complexiteit
van de operatie en het stakeholderveld heeft MSF doen besluiten een consultant te
betrekken in het vormgeven van de toekomstige supply chain. Dit project is in
februari 2016 gestart met een scoping en benchmarking fase waaruit een aantal
verbeterinitiatieven zijn gekomen. Een van de initiatieven is meer ketensamenwerking
in ‘het veld’, in de missies van MSF. Dit bezoek aan CAR heeft als doel
om de mogelijkheden voor deze samenwerking inzichtelijk te maken in
termen van haalbaarheid, risicoprofiel en verbeterpotentieel.
Wil je meer weten over MSF, of de
humanitaire sector in het algemeen. Stuur me een email.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten