maandag 13 juni 2016

Bangui La Coquette



Maandag 22 Augustus 2016, 10 AM

Na een vlucht van 14 uur met overstap in Nairobi en Entebbe land ik op Bangui M’Poko International airport. Bangui La Coquette. Bangui de bekoorlijke en onafhankelijke vrouw die zichzelf ondanks alle omstandigheden kan behelpen. De staat waarin de stad en waarschijnlijk het land verkeren wordt meteen duidelijk: er ligt een enorm vluchtelingenkamp vlak langs het enige onaangetaste stuk asfalt van de Centraal Afrikaanse Republiek (CAR). Naar ik later begrijp herbergt dit kamp zo’n 50 tot 80 duizend mensen op de vlucht geslagen voor ongeregeldheden tussen lokale bevolkingsgroepen elders in de stad. Door aanwezigheid van internationale VN troepen, zagen ze zich genoodzaakt om naar de luchthaven te trekken. Consulting business traveller naast vluchteling zonder paspoort, een groter contrast is haast niet denkbaar.

Ik ben hier voor een supply chain project voor Artsen zonder Grenzen, of Medicine sans Frontier (MSF) zoals de organisatie internationaal wordt aangeduid. Doel van dit bezoek is het onderzoeken van supply chain integratie van de vijf actieve MSF secties in CAR. De propositie van MSF is emergency response, het onmiddellijk kunnen reageren wanneer er, waar ook ter wereld in welke vorm dan ook, een noodsituatie ontstaat. Dat brengt de humanitaire organisatie op plekken waar andere NGO of organisaties niet komen, omdat het te gevaarlijk, te onbekend, of te onzeker is. Of, omdat ze gewoonweg niet snel genoeg interveniëren. MSF schuwt geen oorlogsgebieden, natuurlijk het beschermt zijn teams met een strak veiligheidsregime, maar het is een van de weinige organisaties die in Yemen (tot de bombardering door de Saudies een paar weken terug) en Syrië actief zijn.

Binnen MSF zijn 5 secties operationeel actief, de Fransen (oprichters), Belgen, Spanjaarden, Zwitsers en ook Nederland heeft een Operational Centre. In CAR zijn alle secties aanwezig, en doordat ik deze week een ronde maak langs allen, krijg ik een inkijkje in de unieke cultuur van elke sub-organisatie: de Fransen hechten het meeste aan MSF haar ideologie, de Belgen hebben veiligheid het hoogst in het vaandel staan, Spanje is wat  losser en minder panisch, de Zwitsers zijn altijd op tijd, en de Nederlanders zijn rechtlijnig doch pragmatisch. Eigenlijk een precieze afspiegeling van het land van herkomst. Een aantal kernwaarden staan voor alle secties centraal: Impartial. In haar ziekenhuizen en klinieken helpt MSF iedereen met een klacht: blank, zwart, geel, grijs, christen, moslim, jood, maar ook goed, fout, terrorist, rebel,  bendelid,  die laatsten mits in burgerkleding. Onafhankelijk. Er worden geen fondsen geaccepteerd van bedrijven, overheden of andere organisaties met een agenda, zo weigerde MSF onlangs een donatie van EUR 60mio van de Europese Unie omdat het zich niet kon vinden in het Europese vluchtelingenbeleid. Pacifistisch. In geen van MSFs structures: ziekenhuizen, kantoren of de compound waarin de staf woont, wordt gebruik gemaakt van bewapende beveiliging. Daar tegenover staan strakke veiligheidsmaatregelen die ten alle tijden nageleefd moeten worden: 1) alle verplaatsingen zijn met grote 4x4s, 2) de radioroom moet constant op de hoogte zijn van je locatie, 3) je mag ’s avonds alleen naar goedgekeurde restaurants en 4) je moet om 10 uur stipt weer binnen zijn, etc.

MSF is zó goed in de manier waarop ze ingrijpt dat het de laatste jaren enorm is gegroeid. Van een operationeel budget van EUR 600m in 2013 tot bijna 1 miljard in 2016. Dit heeft geleid tot een grotere hoeveelheid projecten, een groter volume aan medische en non-medische goederen, maar ook meer complexiteit en redundantie in de supply chain. MSF’s kracht is zo op een aantal punten haar zwakte geworden: er is een decentrale supply chain structuur ontstaan waarin elke sectie een autonone distributieketen heeft gecreëerd vanuit een eigen supply center in Europa met haar eigen distributeurs naar ongeveer dezelfde landen in Afrika en het Midden-Oosten. De complexiteit van de operatie en het stakeholderveld heeft MSF doen besluiten een consultant te betrekken in het vormgeven van de toekomstige supply chain. Dit project is in februari 2016 gestart met een scoping en benchmarking fase waaruit een aantal verbeterinitiatieven zijn gekomen. Een van de initiatieven is meer ketensamenwerking in ‘het veld’, in de missies van MSF. Dit bezoek aan CAR heeft als doel om de mogelijkheden voor deze samenwerking  inzichtelijk te maken in termen van haalbaarheid, risicoprofiel en verbeterpotentieel.

Wil je meer weten over MSF, of de humanitaire sector in het algemeen. Stuur me een email.

Geen opmerkingen: